Förvaring

Förvaring

Vad vi kommer jobba med:

Vi kommer att arbeta med arbetsområdet , förvaring under HT-19 och VT-20.
I detta arbetsområde kommer du att utveckla kunskaper om material, hantverkstekniker och miljöaspekter. Du får även möjlighet att utveckla kunskaper om hur man kan framställa slöjdföremål, utveckla egna ideer och agera miljömedvetet. Från en viss storlek på slöjduppgiften kommer du att designa både framsida, utsida och insida.

Eleven tolkar hur förvaringsuppgiften ska användas i hemmet efter att den har blivit inspirerad av sina lärare. Eleven får välja från erbjudet inspirationsmaterial för att utveckla förvaringsuppgiften. 

Du startar med att skissa och planera för hur din design på förvaringen ska se ut. 
Du ska även kunna motivera dina val i hela slöjdprocessen, från ide till färdig slöjduppgift. 

Genom veckovis dokumentation av ditt arbete/slöjdprocess ska du skriva, fotografera och skissa. Din dokumentation samlas i din digitala slöjdmapp. 
Denna dokumentation ska resultera i en utvärdering av din slöjdprocess i detta arbetsområde.


Centralt innehåll

Handverktyg och redskap

Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

Undersökande av konstruktionsmöjligheter

Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.

Arkitektur, konst och design

Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.

Hållbarhet

Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Materiens egenskaper

Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material.

Skisser och arbetsbeskrivningar

Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

Slöjdarbetets olika delar

Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.

Dokumentation

Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.

Egen formgivning

Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.

Förmågor

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,

Kunskapskrav

Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp.
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

Centrala begrepp

Formgivning
Färgsättning
Geometriska former
Jämföra
Material kunskap
Måttanpassa
Rät vinkel
Skiss
Undersöka
design
kvalitet
material kunskap

Centrala frågeställningar

Blev kvalitén som planerat?
Blev resultatet vad du hade räknat med?
Hur har du/ni löst problem under arbetsprocessen?
Vilka redskap & maskiner har du använt?
har du stött problem och hur har du löst dem?
vilka tekniker har du använt