Vi arbetar parallellt med vad en faktatext kan vara och hur den skiljer sig från annan text. Eleverna ska skriva egna faktatexter som är instruerande, beskrivande och förklarande. Därefter kommer de att få göra munliga redovisningar och presentera sin fakta för resten av gruppen.
Vi kommer även arbeta med dikter och serier - efter genomgång om vad det är och hur det kan se ut, så får de själva välja mellan att göra egen serie eller dikt.
Den gemensamma boken (En ö i havet/Alex Dogboy) är färdigläst till och med vecka 49 och därefter får de ett prov på det lästa.
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.
Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext.
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på Internet.
Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Eleverna får i smågrupper läsa högt för varandra och sedan sammanfatta vad de läst så långt.
Eleverna bekanta sig med boken En ö i havet som vi gemensamt kommer läsa under några veckor - vi läser högt och alla får möjlighet att läsa
Vi jobbar färdigt med klasstidningen
Vi pratar om författaren till boken och vad vi tror kommer att hända i boken (utifrån En läsande klass)
Eleverna får en genomgång av vad en faktatext är och hur de skrivs. Anteckningar förs i skrivhäftena.
Fortsättning av skrivande av faktatexter.
Eleverna ska arbeta två och två och producera en informativ planch. Strukturen för arbetet ser ut som följer;
Eleverna ska arbeta två och två och producera en informativ planch. Strukturen för arbetet ser ut som följer;
Eleverna ska arbeta två och två och producera en informativ planch. Strukturen för arbetet ser ut som följer;
Eleverna ska arbeta två och två och producera en informativ planch. Strukturen för arbetet ser ut som följer;