Tips: klicka på ett arbetsområde för att se detaljer!
TERMINSPLANERING (2016/2017)
CENTRALT INNEHÅLL VI ARBETAR MED - SO
  • Levnadsvillkor
  • Ursprung
  • Historiska personer och händelser
  • Historiska begrepp
  • Tidsbegrepp
  • Sociala skyddsnät
  • Minoriteter
  • Källkritik
  • Mänskliga rättigheter
  • Demokrati
  • Jordytan
  • Natur- och kulturlandskap
  • Naturresurser
  • Kartan
  • Fältstudier
  • Ord och begrepp
  • Ritualer
  • Ritualers uppkomst
  • Religion och livsåskådning
  • Kristendomen
  • Livsfrågor i religion
  • Religion och identitet
  • Moraliska frågor
  • Ett bra liv
  • Handel och migration
  • De nordiska staterna
  • Kristendomen
  • Upptäcktsresor
  • Globalt utbyte
  • Svenska staten
  • Östersjöriket
  • Reformationen
  • Nu och då
  • FÖRMÅGOR VI UTVECKLAR - SO
  • söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
  • reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet,
  • uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
  • analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,
  • utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,
  • göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker, och
  • värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling.
  • resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller, och
  • analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa,
  • analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället,
  • använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
  • kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
  • reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och
  • använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
  • analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv,
  • analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller,
  • reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
  • söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
  • reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.