Fotpall, årskurs 6

Fotpall, årskurs 6

Vad vi kommer jobba med:

Vi ska formge och tillverka en fotpall, med hjälp av egna idéer och tillvägagångssätt. 
Den mjuka slöjden ger dig möjlighet att designa utseendet på fotpallens översida och i den hårda slöjden tillverka fotpallens underdel. 

Du ska även kunna motivera dina val i hela slöjdprocessen, från ide´till färdig slöjduppgift.  Genom veckovis dokumentation av ditt arbete/slöjprocessen ska du skriva, fotografera och skissa. Din dokumentation samlas i din digitala slöjdmapp.

Centralt innehåll

Handverktyg och redskap

Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

Arbetsmiljö och ergonomi

Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.

Undersökande av konstruktionsmöjligheter

Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.

Arkitektur, konst och design

Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.

Materiens egenskaper

Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material.

Skisser och arbetsbeskrivningar

Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

Slöjdarbetets olika delar

Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.

Dokumentation

Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.

Egen formgivning

Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.

Förmågor

formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,

Kunskapskrav

Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp.
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

Centrala begrepp

Formgivning
Undertråd
design
formgivning
kvalitet
material kunskap

Centrala frågeställningar

Hur har du bidragit till att föra ditt arbete framåt?
Traditionella mönster och tekniker
Vilka redskap & maskiner har du använt?
har du stött problem och hur har du löst dem?