Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.
Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord.
Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext.
Högläsning ur Kärlekspizzan / Det lysande ögat
uppvärmning: Stavningskoll s-ljud (schack, käftig, släkt, släckt, kysst, tjuter, sjyst, stjärnexplosion, skörd, skött om)
Genomgång i Bums (s. 18-21) - vi läser gemensamt och börjar prata om berättelseskrivning, eleverna skriver ner olika begrepp inom berättelseskrivning.
Uppvärmning, stavningskoll: sj-ljud
Uppvärmning: Stavningskoll s-ljud ( själv, generad, chans, geni, giraff, dusch, journalist, stjärnkikare, schampo, sjätte).
Fortsättning Bums (s. 22-24)
Miljöbeskrivning - extra skrivövningar. Beskriva ett hemtrevligt rum och ett trist och tråkigt rum med olika adjektiv.
Uppvärmning: Stavningskoll s-ljud
Fortsättning Bums (s.18-37)
Genomgång av Vem skriver jag om? Hitta karaktärer och utveckla dem.
Uppvärmning: Stavningskoll s-ljud
Fortsättning Bums (s.18-37)
Genomgång av Vem skriver jag om? Hitta karaktärer och utveckla dem.
Fortsättning Bums (s.25-30)
Att bygga en berättelse - hur och vad att tänka på innan man börjar? Vi tittar på dramaturgi-valen.
Fortsättning Bums (s.25-30)
Att bygga en berättelse - hur och vad att tänka på innan man börjar? Vi tittar på dramaturgi-valen.
Bums s. 31-33 - genomgång av tips och råd inför sitt skrivande. Sammanfatta supertipsen; eleverna tränar på att sammanfatta det viktigaste. De arbetar först självständigt och sedan gör det i helklass.
Eleverna skriver vidare på sina berättelser och när eleverna kommit halvvägs får en kompis ge respons på det hittills skrivna. Kompisen läser och svarar på dessa frågor:
Fortsätter skriva
Eleverna läser en kamrats text och fyller i responsrapporten (delas ut och görs under lektionen)
Fortsätt skrivande utifrån responsen.
Skriv klart berättelsen - Halva lektionen går till att skriva vidare på sin berättelse
Börja måla "framsidan" till berättelsen
Eleven börjar renskriva sin berättelse
Fortsätter att renskriva
Eleverna läser och kommenterar en kamrats text. Detta görs på enskilt arbetsblad och lämnas in för bedömning